Re: [ITPOLITIK] Påtvungne programmer - del 2

Michael Rasmussen wrote:
> On Tue, 06 Sep 2005 22:47:06 +0200, Steen Jensen wrote:
> Om det er tilstrækkeligt, at programmet er
> til rådighed på en computer på skolen, er jeg kun 99% sikker på. Det
> var jo ikke anderledes i gamle dage på DIKU, hvor man på Dat 1P skulle
> benytte Miranda. Mig bekendt var denne compiler kun til stede på DIKU's
> servere, og måtte ikke udleveres til installation derhjemme.

Ja, men det var heller ikke uproblematisk. Svjh var det et særligt problem
med et prolog-system. Især at det kørte på PC-er, som crashede jævnligt,
hvilket betød at de studerende ikke kunne regne med at bruge systemet efter
kl 16 når operatørerne gik hjem.

Hvis der er fx 200 studerende på et kursus og skolen eller universitetet
stiller 50 computere med systemet til rådighed, fordi de regner med at de
fleste kører det hjemmefra, kan man stadig argumentere for at alle (*) bør
kunne køre det omkostningsfrit derhjemme uanset styresystem. Det kunne man
fx sikre med Knoppix-CD.

*) inden for rimelighedens grænse. Studerende kan nok ikke kræve at bruge
deres Amiga, Alpha, osv.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-10-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]