Re: afgift paa CD'er fra nytaar

[ XFUT sslug.itpolitik ]

Hans:

> jeg måtte lige ændre overskriften.
>

>  "Digital kopiering tillades i Danmark"
>
> "De udøvende kunstnere skal som følge af forslaget have
> en form for kompensation. Det kan for eksempel ske ved
> at lægge en afgift på blanke cd?er, ligesom den, der er
> lagt på blanke kassettebånd og video-bånd."

Jeg formoder at jeg og Linux også tæller med blandt "de
udøvende kunstnere". Hvordan har de tænkt sig at fordele
pengene? Hvornår tager de sig sammen og kræver afgifter for
harddiske, zipdrev, disketter, RAM, m.m.? Eller skal vi ved
anskaffelsen skrive under på et slutbrugsdokument, hvor vi
krydser af om mediet skal bruges til musik, film,
computerprogrammer eller andre data?

> Dette betyder at den fuldt lovlige kopi jeg lige har
> lavet af Mandrake 7.1 vil blive belagt med afgift.

Det er den allerede (det hedder MOMS). Forskellen er blot at
den nye afgift går i Sonys[1] lommer og ikke i statskassen.

> Dette berører SSLUG's medlemmer så meget, at jeg tror vi
> må gøre opmærksom på det.

Det berører alle. Skal vi udsende en pressemeddelelse, hvor
vi gør opmærksom på det problematiske i at skelne mellem om
lagermedier skal bruges til det ene eller det andet? Det
kunne også være det burde være en kronik?

Jacob

1) Sony er vist verdens største indehaver af ophavsret til
   lyd- og filmoptagelser.
--
Growing older is compulsory. Growing up isn't.