Re: [ITPOLITIK] Åbne standarder, 2. runde.

Kenneth:

> Det er tydeligt at du ligger meget vægt på åbenhed på samme måde som "Open
> Source". Det er jeg helt enig med dig i - det er det, som gør en standard
> til en åben standard. Men betyder det ikke at alle
> ISO/ANSI/DS-standarderne er ikke-åbne? Eller misforstår jeg punkt 4, når
> jeg tror at "fri" betyder gratis?

Langt de fleste, men ikke alle, ISO/ANSI/DS-standarder kan
ikke distribueres frit. Der findes dog tilfælde, hvor
initiativtageren til standarden har insisteret på at
standarden kan distribueres frit.

> Det eneste krav, du bør stille er at alle kan deltage i
> standardiseringsarbejdet og at processen er åben, dvs.
> alle kan sige hvad de mener og alle andre kan høre det.

Gør det nogen reel forskel? Jeg ved det ikke, men jeg synes
det er et rimeligt krav. Det fungerer også som en slags
dokumentation for de beslutninger der førte til standarden.

> Åbenheden kan være i form af en umodereret mailingliste
> hvor enhver kan tilmelde sig og hvor der er et arkiv. Det
> kan også være offentliggørelse af mødereferater fra møder,
> hvor alle i princippet kan deltage (geografien kan være en
> begrænsning).

Deltagelse i møder kan evt. ske via skriftlige indlæg.

Jacob
--
"The current state of knowledge can be summarised thus:
 In the beginning, there was nothing, which exploded."