Re: [ITPOLITIK] Åbne standarder, 2. runde.

On 6 Jun 2000, Peter Makholm wrote:

> En åben standard overholder følgende krav:
>
> 1. Ingen restriktion på anvendelse.
> 2. Ingen restriktion på implementation.
> 3. Bevarelse af standardens integritet.
> 4. Fri tilgængelighed til standarden.

Det er tydeligt at du ligger meget vægt på åbenhed på samme måde som "Open
Source". Det er jeg helt enig med dig i - det er det, som gør en standard
til en åben standard. Men betyder det ikke at alle
ISO/ANSI/DS-standarderne er ikke-åbne? Eller misforstår jeg punkt 4, når
jeg tror at "fri" betyder gratis?

> Jeg er blevet lidt i tvivl om hvorvidt der skal sættes nogen krav til
> standardiseringsproceduren.

Det eneste krav, du bør stille er at alle kan deltage i
standardiseringsarbejdet og at processen er åben, dvs. alle kan sige hvad
de mener og alle andre kan høre det. Åbenheden kan være i form af en
umodereret mailingliste hvor enhver kan tilmelde sig og hvor der er et
arkiv. Det kan også være offentliggørelse af mødereferater fra møder, hvor
alle i princippet kan deltage (geografien kan være en begrænsning).

Kneth

Kenneth Geisshirt, Ph.D.                 sslug@sslug
Grøndals Parkvej 2A, 3.     http://www.sslug.dk/~kneth/
DK-2720 Vanløse                           +45 3887 7838