Re: [ITPOLITIK] Unisys presser på med gif patentet

Frank Damgaard <sslug@sslug> [000424 15:53]:

> Der er vist på tide helt at boycotte GIF og også Unisys
> det firma fortjener ikke bedre....

Du har fuldstændig ret i at gif bør boycottes pga. patentet, men grunden
til at jeg postede den her var for at give nogle kanonkugler til patentdebatten.

Peter Tofts link til en diskussion om patenter indeholder 5 årsager til at
patenter ikke vil få den store betydning for internettets udvikling:

<fra artikel:>
REASON 1: LAWSUITS ARE TOO EXPENSIVE
REASON 2: THEY'D RATHER LICENSE THAN FIGHT
REASON 3: MARKET FORCES RULE
REASON 4: BUSTED IN COURT
REASON 5: TIME IS AN ALLY
</fra artikel>

Tydeligvis synes UNISYS ikke at #1 er tilfældet. Til #2 kræver de _for_ mange
penge. #3 siger at den patenterede teknologi vil blive erstattet, hvis firmaet
er for grådigt, hvilket nok er det der er ved at ske.

Årsag #4 er mest relevant hvis patentet er svagt, hvilket ikke har så meget
med impact at gøre men mere med firmaernes holdning til svage patenter.

Der hvor jeg synes der mangler indsigt og hvor man kan bruge gif som et
eksempel på hvor galt det kan gå, er at man jo ved at bruge bestemte
programmer og teknologier, bygger en it-infrastruktur op.

Hvis patenterede teknologier får sneget sig ind i denne, er det - som gif
viser - ret smertefuldt at få erstattet den pågældende teknologi. Man kan
ikke "bare" skifte til noget andet som det antydes i #3.

Dette gør også #5 til "TIME IS AN ENEMY" fordi udbredelsen af en nødvendig
og patenteret teknologi vil komme længere frem, jo længere tid der går,
hvilket gør det sværere at skifte.

Det kvælergreb patentet holder på markedet en grund til at licensprisen kan
sættes op, når først teknologien er implementeret. Reelt set kan der foregå
afpresning med et legalt grundlag.

- The Penguin's  1. We are better together than alone
-     Postulate  2. If you push something hard enough it will fall over
- Morten S. Nielsen           Department of Manufacturing Engineering
- mailto:sslug@sslug       Building 425, 2. floor, DK-2800 Lyngby