Re: [ITPOLITIK] DSN svarer: Retskrivningsordbog

On Sat, 15 Apr 2000 00:31:45 +0200 (CEST), Peter Toft <sslug@sslug>
wrote:

>I denne sammenhæng vil vi også overveje mulighederne
>for at lade ejere af Retskrivningsordbogen på cd-rom
>bruge data til andre formål end de forudsete, vel at
>mærke under forudsætning af at cd'en sidder i
>computerens drev.

De overvejelser kan da ikke vare særlig længe.

Tillad mig at citere et uddrag fra dk.videnskab.jura:

Henning Makholm skrev:
>Scripsit Bertel Lund Hansen <sslug@sslug>

>Så vidt jeg kan se medfører §36 stk 2 at svaret på begge spørgsmål
>er ja - hvis man ikke er i besiddelse af et system der kan køre det
>program som leverandøren har lavet, falder begge aktiviteter ind
>under "sådanne handlinger, som er nødvendige for, at den pågældende
>kan få adgang til databasens indhold og gøre normal brug af dette".
>
>§36 stk 2 kan udtrykkeligt (stk 4) ikke fraviges ved aftale, så
>det er ligegyldigt hvad licensaftalen siger.

Det lyder plausibelt. Bortset fra det indeholder samme lov, hvis jeg
husker rigtigt, også bestemmelser, der direkte giver lov til at lave
reverse engineering på software for at skabe kompabilitet med andet
software.

Selvfølgelig afhænger det også af, hvad DSN mener med "andre formål
end de forudsete". Et Linux-opslagsværktøj, som bruges til samme
formål som den autoriserede Windows-version, vil de aldrig kunne
forbyde. En stavekontrol er måske lidt mere speget, hvis CD-rommen
ikke allerede indeholder en stavekontrol til Windows.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Postet fra Agent - den bedste newsreader til Linux.