Re: [ITPOLITIK] DSN svarer: Retskrivningsordbog

Peter Toft <sslug@sslug> writes:

> Det er vores ønske at kommende udgaver af Retskrivningsordbogen på
> cd-rom skal kunne bruges under alle de tre udbredte operativsystemer
> til personlige computere,

Det er vel uacceptabelt.  Groft sagt skal man bruge et udbredt OS for
få ret til god dansk stavekontrol.  Måske hjælper det Linux her og nu,
men det er da en forkert holdning til problemstillingen.

> og at stavekontrolsystemer der bruger Retskrivningsordbogens data,
> skal kunne bruges sammen med de almindeligt udbredte
> tekstbehandlingssystemer - vi vil gerne inddrage ispell i vores
> overvejelser.

Det lyder da som udgangspunkt OK, synes jeg.

> Det største problem ser ud til at være at de almindelige
> stavekontroller for dansk er problematiske af nogle tekniske grunde
> som ikke har med ordbogsdata at gøre: de kan fx ikke finde de
> almindeligste stavefejl på dansk (de såkaldte r-relaterede fejl), og
> flere af dem markerer korrekt sammenskrevne ord som mistænkelige
> eller foreslår ligefrem at ændre dem til forkert
> særskrevne. Forudsætningen for at løse sådanne problemer er at
> systemet er i stand til at foretage en grammatisk analyse af den
> sætning hvor ordene optræder, og det kan de almindeligt brugte
> [...]

Her diskuterer de noget helt andet.  Det er rigtigt, at de største
retskrivningsproblemer på dansk vel tilhører kategorien "grammatiske
fejl", og selvfølgelig skal gode systemer gode fange dem også.  Men
det er vel ikke nogen begrundelse for at begrænse folks adgang til at
stavekontrollere enkelte ord.

Det er jo ikke sådan, at Retskrivningsordbogen til Windows retter
grammatikfejl.  Men på Linux skal vi også klare sådanne problemer for
at få deres velsignelse.

> I denne sammenhæng vil vi også overveje mulighederne for at lade
> ejere af Retskrivningsordbogen på cd-rom bruge data til andre formål
> end de forudsete, vel at mærke under forudsætning af at cd'en sidder
> i computerens drev.

Det synes jeg personligt er en underligt holdning.  Hovedparten af de
computere, jeg har adgang til (min personlige computer, min
arbejdscomputer, og en god del af computerne på DAIMI) har intet
CD-ROM-drev.  Hvorfor skal jeg bindes til en bestemt teknologi for at
måtte stave korrekt?

/Thomas
--
  Thomas M Widmann  | Master's Student | Programmer  | Uni-parken 8, 2. v.333
sslug@sslug|Ling. & Comp. Sci.|  Stibo DS   | DK-8000 Århus C, Danio