Re: [ITPOLITIK] Svar fra Dansk Sprognævn

On 11 Apr 2000, Peter Makholm wrote:

> At DSN vil/skal tjene penge på at standardisere det danske sprog mener
> jeg er forkert. At DSN ikke vil have deres navn tilknyttet tilfældige
> ordlister finder jeg meget rigtigt.

Det er vel ret beset Open Sources fjerde paragraf omkring forfatterens
integritet, der er på spil.

> Derfor er min foretrukne måde en ordliste med en licens der forbyder
> at hæfte DSNs navn på modifikationer af listen. En sådan klausul
> skulle ikke vere noget problem i forhold til DFSG.

Lyder som en god ide.

Forest i "Retskrivningsordbogen 2. udgave" står der:

----
Dansk Sprognævn har til opgave på videnskabeligt grunlag at give
myndighederbe og offentligheden råd og oplysning om det dansk sprog.
Sprognævnets hovedopgaver er

- at følge det danske sprogs udvikling
- at besvare sproglige spørgsmål fra myndighederne og offentligheden
- at redigere og udgive en dansk retskrivningsordbog.

----

Det lader altså til at pligten til at udgive er med i deres forordning.
Men hvordan er historien omkring de to danske retskrivningsorsbøger, der
er på markedet nu ?

Den offcielle fra Dansk Sprognævn er udgivet af Aschehoug.

Den tidligere udgave var vist nok udgivet at Gyldendal og da de ikke ville
gå glip af de gode indtægter i forbindelse med en sådan udgivelse, da de
mistede licitationen, så brugte de deres eget mærkevarenavn "De røde
Ordbøger" og baserede vist nok deres retskrivningsordbog på dansk-engelsk
og engelsk-dansk plus Dansk Sprognævns liste over nye ord. Hermed slap de
vist nok for at betale de samme udgiverrettigheder som Aschehoug, der så
tilgængæld fik den vægtige blåstempling.

Husker jeg rigtigt ?

Fedt hvis bare vi kunne få listen uden blåstemplingen.

Mvh
 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark
Don´t fear the penguins.         abach stofanet.dk / aba tbit.dk