Beskära eps-bild utan rastrering

Hur beskär man en eps-bild, utan att rastrera den?

Jag har ett diagram i form av en ps-fil. Denna
har jag konverterat med convert till en eps-fil.
Tyvärr ligger det intressanta i diagrammet
i mitten med vitt runt omkring. Jag använder
xfig's bildimporteringsfunktion (Picture Object)
för att läsa in eps-filen. Jag kan använda Edit
(starta Image-Magick) innan jag läser in den,
och använda Crop, men da blir bilden rastrerad och
jättestor, dessutom försvinner pixlar i finstilt text,
vilket gör den svarläst.

Jag har provat att läsa in bilden utan att
redigera den och istället flytta den. Jag har
da satt storleken först med:
xfig -me -pw 16.2 -ph 12.8

Tyvärr hjälper inte det för när man exporterar
bilden sa blir den ända full storlek.

Det är meningen att jag skall ha bilden
i ett LaTeX-dokument, och jag vill ha bilden
beskuren för att caption och kringliggande
text inte skall hamna langt borta.

Gar det att beskära bilden i LaTeX?

Jag har även provat att redigera BoundingBox
i eps-filen, men utan framgang, ty jag blir
inte av med det som ligger under diagrammet.

Hur gör man? Jag har slitit med detta i 6 timmar.

// Mikael