Re: [FORENING] Jove er ikke et frit program

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Så har du vist misforstået noget. Open Source-definitionen
> er _forbruger_beskyttelse, ikke programmørbeskyttelse.

Ah - god at huske når man diskuterer i closed-source kredse...

Jeg har ikke fulgt _hele_ tråden, så jeg kan vel træde galt her...

Almindeligvis dækker regnskab vel over at gøre rede overfor 3 mand
(myndigheder, aktionærer osv.) - og oftest i økonomisk sammenhæng. Her er ingen
ideologier indblandet.

> Betegnelsen softwareregnskab kommer vist af det for nogle år
> tilbage meget populære begreb etisk regnskab.

Jeg husker det også som Claus Sørensen's "barn" - en analogi til begrebet etisk
regnsakab. Et sådant viser vel netop hvorledes man lever op til egne
(ideologiske) målsætninger : Det kan være beskyttelse af  miljø,
udviklingslande, truede dyrearter - eller en målsætning om at bruge fri
sofware/open source software etc.

Jeg er selv - efter at være blevet medlem af sslug / bruger af linux - drejet
meget fra kun "tekniske" argumenter til også at omfatte de ideologiske. Det kan
kræve at man afvejer tekniske feaures mod ideologiske principper, som Ole har
sagt tidligere i tråden.

Men - vi skal så gøre os at klart, at vi skal have enighed om en ideologisk
målsætning først (nåh !) - elleres kan "regnskabet" ikke anvendes. Det kan
derimod godt fremstilles, som en rent objektiv og faktuel opgørelse.

Den anden halvdel af regnskabet  - som vist skulle motivere kassereren (?!) -
den evaluerende og styrende del, den holder ikke uden en målsætning. Ligesom
røde tal på bundlinien af et normalt økonomisk regnskab kun er et problem, hvis
man har en målsætning om overskud :-)

Best regards
Preben
--