Re: [FORENING] Softwareregnskab

On Tue, Dec 11, 2001 at 11:41:23 +0100, Poul-Erik Andreasen wrote:

> Hvad hvis et godt program, har en hjemmelavet licens der er
> noget vag i formuleringen?

Ja den har vi også diskuteret i www_admin ;(
Jeg anvender "gamle" jove som er lavet dengang man ikke skrev så
meget. I praksis blev den brugt mange steder med lokale rettelser/patches,
og den er da med i Debian og SuSE :

 ########################################################################
 # This program is Copyright (C) 1986-1996 by Jonathan Payne.  JOVE is  #
 # provided to you without charge, and with no warranty.  You may give  #
 # away copies of JOVE, including sources, provided that this notice is #
 # included in all the files.                                           #
 ########################################################################

Der er meget der ikke står der, f.eks. at det er tilladt at
rette i det. Men der fandtes/findes mange patches der løser
det ene eller andet lokale problem.

Jeg har også mit gamle program "pciq" (første udg. ca. 1985)
den ligger på http://www.sslug.dk/~frank/ og er til at skrive
tekst og manualer på HPCL (HP laserjet mv.)
Jeg har slet ikke fået sat en "licens" tekst i source ;(
men jeg kan se at det nu er nødvendigt, med alle de jurister
der læser licenser. ;(
Nu overvejer jeg så om det skal være Artistic eller GPL .....

Men hvis vi gennemgår mange af de standard RH-programmer på sslug
så vil vi opdage at det oprindelige program måske ikke er
særlig tydelig mht. licens .

Eller man skal skifte til Debian, men det er også at pålægge admin
en masse arbejde, specielt i overgangsperioden, og selv i debian
er ikke alle programmer (som jove) med en juridisk korrekt licens....

Til en vis grad er der vel ikke andet at gøre end at antage
at den distribution man anvender er ok, specielt hvis det
er den man også gratis kan hente fra nettet.
(f.eks. ikke SuSE's special version med demo/buyware programmer)

Så må sslug evt. nøjes med en liste over alle den andre programmer
som der installeres på sslug, som ikke er via distributionen ?