Re: [FORENING] Softwareregnskab

Ole Tange wrote:

> De "meget rigide krav", som du omtaler, er:
>
> Hvis der vælges ufri software som en løsning på et problem:

Det er allerede her du er galt på den, "Hvis der vælges" De
eneste
personer der skal vælge ud fra andre kreterier end hvad de har
lyst til
det er bestyrelsen.

<snip>

> HVAD?!?!?! Undskyld mig. Men skriver du dermed, at hvis de vælger en _fri_

Ja der kom et "ikke" for mege med, jeg var lidt stresse fredag
aften

> Det forslag må stå for din regning. Det er i hvert fald ikke noget jeg kan
> genkende som mit forslag.

Nej det kan du vel ikke, men det er skrækversionen af dit
forslag. Så kan vi skændes om hvis skrækversioner der er mest
realistisk

> Se, det ligner meget mere mit forslag. Mit forslag indholder dog to
> krav:

Så ligner det jo heller ikke,  når du straks begynder at stille
krav.

> * Hvis man vælger den ufri løsning, skal nogen skrive hvilket problem den
>   ufri software løser. Hvis du implicit forudsætter dette er med i
>   softwareregnskabet, så vil jeg betragte det som opfyldt.

NEJ NEJ NEJ.Det indebære at sysadm skal vurdere om et stykke
software
er frit. Det er en politisk vurdering det skal sysadm ikke
foretage.
Det er det vi har en bestyrelse til.

> * Admin er forpligtet til at udskifte den ufri løsning med en fri, når
>   denne findes. Det er naturligvis rimeligt at forvente, at den, som
>   præsenterer den fri løsning kan godtgøre, at den fri løsning løser
>   problemet samt kan hjælpe med migrering, så admin ikke skal spilde sin
>   tid på at læse lange dokumenter for at kunne migrere (Tænk: Han skal
>   komme med 10 linjer, som skal fyres af på en root-prompt og have prøvet
>   disse linjer selv).

<det her skal ikke forstå som råberi kun som understregning>

ADMIN SKAL UDSKIFTE NOGET SOFTWARE HVIS DE FOR BESKED PÅ DE AF
BESTYRELSEN.

ADMIN SKAL ADMINISTRERE OG DOKUMENTERE. DE SKAL IKKE TRÆFFE
POLITISKE VALG, OG DE SKAL IKKE LAVE POLITISKE TOLKNINGER AF ET
REGELSET.

Konsekvensen af dit forslag er at vi skal til at vælge admin
politisk hvad der er uholdbart.

--
-
Poul-Erik Andreasen