Re: [FORENING] Software-regnskab

In <sslug@sslug> Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug> writes:

>I betragtning af hvor mangelfulde licensoplysningerne i
>mange RPM-pakker er, mener jeg der er uoverkommeligt at
>holde styr på om vi reelt bruger frie programmer eller ej.

Jeg er som sagt den mere pragmatiske type: Hvis Red Hat har
et program med i deres gratis-distribution (som er den der er
installeret), går jeg ud fra at vi har lov til at bruge det
uden licens-problemer.

Derfor kan listen over "suspekte" rpm-pakker laves således:

rpm -qa --queryformat="%{name}\t%{buildhost}\t%{license}\n"|egrep -v "BSD|GPL|MIT|artistic|BSD|freeware|[pP]ublic.[dD]omain|redhat.com"

hvilket giver følgende liste:

ezmlm-idx-std   alfred.internal.n-m.com Check with sslug@sslug
fetchmail-unmime www.sslug.dk           freely redistributable
ispell-da       www.sslug.dk            Freely Distributable
ispell-sv       www.sslug.dk            Freely Distributable
mirror		alfred.internal.n-m.com distributable
mrtg    	www.sslug.dk            distributable
MySQL-client    www.sslug.dk            MySQL FREE PUBLIC LICENSE (See the file PUBLIC)
MySQL-devel     www.sslug.dk            MySQL FREE PUBLIC LICENSE (See the file PUBLIC)
procmail        osiris.storner.dk       distributable
qt-devel        www.sslug.dk            QPL
qt      	www.sslug.dk            QPL
TIVsm-API       lursa.mainz.de.ibm.com  commercial
TIVsm-BA        lursa.mainz.de.ibm.com  commercial

--
Henrik Storner <sslug@sslug>