Re: [FORENING] Software-regnskab

Erling Sjørlund skrev:

> "Ole Tange" <sslug@sslug> wrote in message

> På en eller anden måde virker det lidt mærkværdigt at
> diskutere indholdet af det softwareregnskab, der ikke
> eksisterer.

Det findes skam.

Ved årsmødet sidste år fremlagde Preben Bille Brahe et
foreløbigt softwareregnskab, der var udarbejdet udfra den
noget kortfattede opfordring i referatet fra årsmødet i
1999.

I forbindelse med at jeg overtog posten som kasserer gik jeg
i gang med løbende at registrere hvilke licenstyper, der er
i brug på SSLUG's maskiner. Stadig med opfordringen fra
årsmødet i 1999 som grundlag har jeg genereret en oversigt
med de programmer, det ikke er åbenlyst er frie. En helt
opdatere udgave kan findes her:

   http://tyge.sslug.dk/~sparre/softwareregnskab/2001-12-10.ps

I betragtning af hvor mangelfulde licensoplysningerne i
mange RPM-pakker er, mener jeg der er uoverkommeligt at
holde styr på om vi reelt bruger frie programmer eller ej.

> Jeg synes da, at det kunne være interessante med en
> oversigt over, hvad der er installeret på sslugs
> maskiner, og hvorfor netop de programmer er valgt. Når
> oversigten er der, kan man jo så tage debatten om, om
> det ene eller andet skal laves om.

Se:

   http://tyge.sslug.dk/~sparre/softwareregnskab/2001-12-10.text

for en oversigt med pakkenavne, versionsnumre og
licensoplysninger.

> Lige nu kører denne debat efter min mening alt for
> indforstået og og alt for rodet.

Det er der nok noget om.

> Ved man ikke på forhånd en masse om lige præcis sslugs
> maskiner og programmer, kan man ikke deltage i den. Var
> der en begrundet oversigt - kald det så bare et
> softwareregnskab - kunne man langt mere kvalificeret og
> målrettet arbejde på at få debatteret og gjort noget ved
> de problemer, der måtte være i den.

Se de ovenstående to dokumenter.

Jacob
--
SSLUG's julekalender - fra den 1. til den 24. december på:
                           http://www.sslug.dk/julekalender/