Re: [FORENING] Software-regnskab

"Ole Tange" <sslug@sslug> wrote in message
news:sslug@sslug
On Sun, 9 Dec 2001, Henrik Størner wrote:

>Hvis Henriks fortolkning af regnskabet er den fremherskende, så vil jeg
>mene, at det er komplet spild af tid at vedligeholde et softwareregnskab.

På en eller anden måde virker det lidt mærkværdigt at diskutere indholdet af
det softwareregnskab, der ikke eksisterer.

Jeg synes da, at det kunne være interessante med en oversigt over, hvad der
er installeret på sslugs maskiner, og hvorfor netop de programmer er valgt.
Når oversigten er der, kan man jo så tage debatten om, om det ene eller
andet skal laves om.

Henrik Størner skriver i sit indlæg,
>Vi bruger den software vi
>bruger, fordi det var den bedste vi kunne få fat i på det tidspunkt
>hvor vi havde brug for den (d.v.s. havde råd til, kunne finde ud af at
>installere, og kunne anvende uden at nogen krævede penge for det), og
>fordi den opfylder de ønsker om funktionalitet som brugerne af
>sslug-maskinerne har.

Den slags begrundelser er da ok, og så må man ind imellem tage dem op til
vurdering, og se om det stadig er et fornuftigt valg.
Hvis begrundelsen for at vælge Qmail alene er, at det var hvad "nogen" kunne
finde ud af at installere, da det skete, så behøver jeg jo ikke skifte min
Postfix ud. Er der en velovervejet begrundelse for valget, så kan jeg
vurdere ud fra den.

Lige nu kører denne debat efter min mening alt for indforstået og og alt for
rodet.
Ved man ikke på forhånd en masse om lige præcis sslugs maskiner og
programmer, kan man ikke deltage i den.
Var der en begrundet oversigt - kald det så bare et softwareregnskab - kunne
man langt mere kvalificeret og målrettet arbejde på at få debatteret og
gjort noget ved de problemer, der måtte være i den.

Her kan Ole Tanges ønske om ren Open Source så komme op mod Henrik Størners
mere pragmatiske synsvinkel.