Re: [FORENING] Forslag til løsning af tivoli-problemet

On Sun, 9 Dec 2001, Frank Damgaard wrote:

> men vi kan nok ikke skifte hardware og software hos UNIC.
> Jeg anvender selv CDROM som backup, det er billigt og nemt,
> og har selv labet nogle scipts til afio/find .
> Men det er jo ikke egnet til SSLUG, der er behovet for backupkapacitet større.

Egentlig er løsning af dette problem noget, som jeg vil betragte som
off-topic på denne liste. Men for nu at illustrere min pointe med styrken
i SSLUG, så kommer mit forslag til løsning undtagelsesvis her:

Min fantasi rækker til at tænke på rsync, som kan lave en backup af et
helt katalog til en anden server ved blot at overføre ændringerne i de
enkelte filer. rsync kan også flytte den gamle version af ændrede filer
til et dateret backupkatalog. Et eksempel på 7 dages backup findes på
http://rsync.samba.org/rsync/examples.html

Dette vil jeg betragte som en bedre løsning end CDROMmer, idet:

* vi har en fuld backup et andet fysisk sted
* vi har den online
* andre har gennemtestet systemet
* det tager ikke meget båndbredde
* det går hurtigere end at kopiere alle data hver dag

Det eneste krav vi har, er fri diskplads på den anden server. WWW har
brugt ca. 17 GB. Tyge har ca. 25 GB fri.

Tyge bruger ca. 4 GB som ikke er backup. WWW har 2 x 4 GB fri.

Diskpladsen sætter således ikke begrænsningen.

/Ole
--
"IBM is a great supporter of Linux if it can avoid pissing on its feet."
      -- Karsten Self, http://www.theregister.co.uk/content/6/22052.html