Re: [FORENING] Softwareregnskab

On Sun, Dec 09, 2001 at 05:28:00 +0100, Ole Tange wrote:

> * så skal det dokumenteres, hvilket problem den ufri software løser,
>   således at nogen (ikke nødvendigvis admin) har mulighed for at
>   påpege/udvikle en alternativ fri løsning på det samme problem.

ok, til softwareregnskab:

Den "ufri" tivoli software muliggør brug af UNI-C infrastruktur
til UNIC's backupløsning. Måske der en dag kommer en "fri"
tivoli klient, men indtil da muliggør løsningen let backup ved at
udnytte backup facilitet hos Uni-C.
Da løsningen ikke koster SSLUG penge, og er kun relevant så længe
UNIC hoster SSLUG.

SSLUG har ikke adgang til andet båndbackup eller lignende på
helt tredje maskiner. SSLUG har kun fysisk sslug og tyge til
kopiering/backup til disk, og det med ekstra netværksbelastning.
Alternativ må nogen ud og isætte/udtage diske af maskinerne for
at gemme backup andetsteds.

Jeg vil ikke pålægge SSLUG en dårlige hardwareløsning
af ideologiske grunde. Men selvfølgelig kan vi lave disk-disk
backup over internet mellem vores 2 maskiner, men det bliver jo
ikke helt det samme som tivoli løsningen som anvendes.

Og jeg ser det altså stadig som et stykke software der forbinder til
noget hardware-infrastruktur. Ikke som et stykke selvstændig
software man ideologisk skal udrydde på sslug.

Men det skal selvfølgelig nævnes og begrundes i softwareregnskabet,
det er jo det vi har det til.