Re: [FORENING] Softwareregnskab

On Fri, 7 Dec 2001, Poul-Erik Andreasen wrote:

> Og hvilken begrundelse giver du så for at det er det der gør mest for
> den frie software?.

Lad os starte med at vende dit spørgsmål om: Hvis ingen benytter fri
software, hvordan skulle fri software så blive bedre end ufri software?

Min påstand er, at jo flere, der benytter fri software, desto flere vil
forbedre fri software. Fri software bliver altså indirekte bedre af at
flere benytter det.

Derfor vil det gavne fri software, at både du, jeg og SSLUG benytter fri
software.

> Jeg ville finde meget mere interssandt at tage udgangspunk i at
> vi skulle finde det bedst mulige gratis software til Linux(lette
> for sys_admin). Så ville softwareregneskabet nemlig afspejle
> andet og mere end hvor dygtige vore admer er. At vi kan sige til
> offentlighed: "se vi kan køre en forening kun på fri software".
> Det er virkelig ikke noget særligt taget i betragning af den
> dygtighed vores admer er besiddelse af. Hvis de mangler noget
> frit så kan de jo i princippet bare lave det selv.

Jeg er uenig i, at det ikke er noget særligt. Jeg tror ikke jeg kender
nogen foreninger, der benytter så meget IT som SSLUG og som kun benytter
fri software.

Hvis admin selv laver softwaren, så bekræfter du min påstand om, at fri
software bliver bedre af, at flere benytter det.

> Vedrørende dit skræksenarie. Du er hypotetisk det vil jeg så også
> være. Hvis alle open source foreninger lavede regnskaber  bygget
> op over dine principper ville jo netop gøre at ingen i open soft
> værdenen ikke ville opdage hvor galt  det egentlig stod til da
> alle ville bruge hjemmestrikkede løsninger for at overholde et
> ridgidt princip om kun at bruge frit software.

Jeg forstår simpelthen ikke din argumentation i dette afsnit.

Hvad er det, der står galt til? Er det at andre benytter ufri software?
Eller er det, at fri softwares kvalitet er lav?

Mht. hjemmestrikkede løsninger så benytter jeg professionelt et
hjemmestrikket operativsystem. Jeg plejer at kalde det Linux.

> Man gavner ikke frit software ved at bruge det ubetinget uanset
> kvaliteteten, man gavner det ved at bruge det når det er bedst.

Heri er jeg 100% uenig. Et klokkeklart eksempel er linux-kernen. I 1992
fandtes SunOS, som var Linux langt overlegen. Linux er ikke blevet bedre
ved, at folk fravalgte Linux bare fordi det ikke var bedre en SunOS. Linux
er blevet bedre ved at folk benyttede Linux _velvidende_ at Linux ikke var
det bedste produkt på markedet. Og det er den ånd, som _jeg_ lægger i
softwareregnskabet.

Men lad os nu vende tilbage til sagens kerne:

Hvorfor ønsker SSLUGs medlemmer en fortegnelse over den ufri software, som
SSLUG benytter?

Som medlem af SSLUG er min begrundelse, at jeg gerne gøres opmærksom på,
hvor der mangler et frit alternativ. Jeg forventer, at SSLUG (i dette
tilfælde i form af admin) vil prøve at gøre denne liste så kort som
muligt. Derfor vil jeg også forvente, at hvis nogen påpeger et frit
alternativ og kan hjælpe med at implementere dette alternativ, så tager
SSLUG imod dette.

Jeg forventer ikke, at SSLUG selv udvikler et frit alternativ til de
funktioner, som vi endnu ikke har et frit alternativ til.

/Ole
--
"IBM is a great supporter of Linux if it can avoid pissing on its feet."
                                                       -- Karsten Self