Re: [FORENING] Softwareregnskab

Ole Tange wrote:

> Øhhh... jeg har ikke checket mine fakta. Jeg mente, vi havde en sådan på
> tyge. Ved nærmere eftersyn ser det ikke sådan ud.
>
> Det var også bare mere for at illustrere princippet i min holdning: Fri
> software, hvor det er muligt - selv hvis det er sværere at sætte op eller
> mangler ekstra funktionalitet. Ufri software hvor vi ikke kan undvære
> funktionalitet.
>
> For hvert stykke ufri skal laves en redegørelse til softwareregnskabet,
> hvor opgaven, som ønskes løst, beskrives. Når en dag der eksistere et frit
> [...]

Og hvilken begrundelse giver du så for at det er det der gør mest
for den
frie software?.

Jeg ville finde meget mere interssandt at tage udgangspunk i at
vi skulle finde det bedst mulige gratis software til Linux(lette
for sys_admin). Så ville softwareregneskabet nemlig afspejle
andet og mere end hvor dygtige vore admer er. At vi kan sige til
offentlighed: "se vi kan køre en forening kun på fri software".
Det er virkelig ikke noget særligt taget i betragning af den
dygtighed vores admer er besiddelse af. Hvis de mangler noget
frit så kan de jo i princippet bare lave det selv.

Vedrørende dit skræksenarie. Du er hypotetisk det vil jeg så også
være. Hvis alle open source foreninger lavede regnskaber  bygget
op over dine principper ville jo netop gøre at ingen i open soft
værdenen ikke ville opdage hvor galt  det egentlig stod til da
alle ville bruge hjemmestrikkede løsninger for at overholde et
ridgidt princip om kun at bruge frit software.  Man gavner ikke
frit software ved at bruge det ubetinget uanset kvaliteteten, man
gavner det ved at bruge det når det er bedst.

--
-
Poul-Erik Andreasen