Re: [FORENING] Softwareregnskab

On Thu, 6 Dec 2001, Frank Damgaard wrote:

> MEN burde dem der laver den daglige drift af backup ikke afgøre dette.

Nej. Jeg vil ikke acceptere, at hvis dem, der laver den daglige drift,
synes at foreningens server kan drives nemmere ved at installere gratis
(men ufri) software, så kan de skifte al softwaren til ufri software. Læs
mit skrækscenarie i tidligere mail.

(Det skal ikke læses som en kritik af vores nuværende administratorer: De
er gode folk).

Min holdning er, at vi i SSLUG skal arbejde for fri software - ikke imod
det. Derfor synes jeg, det er rimeligt, at hvis vi vælger at benytte ufri
software, så skal medlemmerne tydeligt gøres opmærksom på, hvorfor vi gør
dette.

> Alternativet er at en anden person skal *afsætte tid* til at opsætte
> og lave backup. Der er jo rigelig med værktøjer til det.

Det skal du knagme ikke fortælle mig, at vore administratorer ikke kan
lave det på et øjeblik:

rsync -avz -essh --numeric-ids --delete / tyge.sslug.dk:/backup/af-sslug/

Jeg er ikke specielt interesseret i at diskutere den konkrete sag og
løsninger til den. Jeg er mere interesseret i, at vi i SSLUG bliver enige
om nogle retningslinjer for brug af ufri software.

Mit forslag er:

SSLUG er en forening, der arbejder for fri software. Derfor benytter SSLUG
kun fri software i sin drift. Dog kan ufri undtagelsesvis komme på tale,
hvis der er en god begrundelse for dette. Begrundelsen tages op til
genovervejelse ved hver generalforsamling under aflæggelse af
softwareregnskabet.

> Så vidt jeg forstår er backupløsningen brugt af UNIC og gør det let
> for Torben.

Det er vi ikke uenige i. Men jeg kan ikke tro, at fri software vil gøre
det væsentligt sværere.

> Det er fint at det står i softwareregnskabet, men vi behøver ikke at
> gøre det sværere for os selv ved at "forbyde" det.

Der er ingen, der taler om at "forbyde" det. Der er nogen, der taler om,
at arbejde sig _væk_ fra det, hvis det er muligt.

> Hvad var egentlig begrundelsen for at starte med at bruge tivoli
> klienten ?
>
> NB.
> Vi får jo også strøm og netforbindelse "gratis" fra UNIC, måske
> vi skulle insisterer på at der kun anvendes opensource på alt
> det udstyr der anvendes til dette ? (routere, switches, el-selskab....)

Her prøver du at afspore debatten. Der er ingen der har nævnt noget om
krav til vore leverandører. Debatten handler om: Hvad mener SSLUGs
medlemmer, at softwareregnskabet skal bruges til.

/Ole
--
"IBM is a great supporter of Linux if it can avoid pissing on its feet."
                                                       -- Karsten Self