Re: [FORENING] Softwareregnskab

Frank Damgaard skrev:

> og det har kun været os to der har haft indlæg her på
> listen ;(

Ole Tange har vist også blandet sig.

> Jeg vil dog ikke være så "frelst" at afvise andre
> programmer.

Det skal vi heller ikke, men når vi nu har to maskiner, så
kan vi jo passende demonstrere at der også findes en fri
løsning på problemet.

> Specielt vil jeg ikke brokke mig over en gratis backup
> service fra UNI-C, hvor jeg antager at UNI-C har licens.

Enig.

> Vi er jo frit stillet til at vælge noget andet til
> backup.

Korrekt, men vi bør også demonstrere at dette er mere end
bare ord. Og det gør vi bedst ved også at have et frit
sikkerhedskopieringssystem. I betragtning af at den eneste
sikkerhedskopiering af "tyge.sslug.dk" vist nok er at vi
kører RAID er der jo også en god lejlighed til at gøre noget
ved sagen.

> Men nogen skal jo gøre arbejdet. Og hvis det letter
> administrator mest at anvende det eksisterende backup på
> UNI-C så ....

Korrekt.

> Derudover findes en del "gamle" programmer fra før
> juridiske licenser var normalt. Hvordan skal man anvende
> dem? Udfra hvordan de i praksis blev forvaltet siden
> 80'erne eller udfra strengt juridiske briller?

Vi har al mulig grund til at tro at når Red Hat oplyser at
pakkerne kan _distribueres_ frit, så er det også tilfældet.
Men vi bør helt klart så vidt det er muligt sikre os at vi
rent faktisk har frie programmer til at løse alle de opgaver
vi har brug for at løse på SSLUG's maskiner. Jeg regner
derfor med at jeg og Erik (der overtager posten som kasserer
ved årsskiftet) kontakter nogle af udviklerne bag de
programmer, der er kritiske for driften af SSLUG's maskiner,
for at få bekræftet at deres programmer er frie.

Jacob
--
SSLUG's julekalender - fra den 1. til den 24. december på:
                           http://www.sslug.dk/julekalender/