Re: [FORENING] Softwareregnskab

Ole Tange <sslug@sslug> writes:

Når folk nu insisterer på det.

> 1 Det er en liste med software, som vi har, for at vide os sikre på, at
>   vi ikke en dag bliver afkrævet licens for software. Hvis softwaren er
>   gratis, er det ikke noget problem.

God ting. SSLUGs økonomiske situation gør at vi ikke kan anvende
software, der ikke er gratis.

> 2 Det er vores dårlige samvittighed. Vi skal bevise, at det kan lade sig
>   gøre at køre en forenings IT udelukkende med fri software. Derfor bør vi
>   udskifte ufri software så vidt det er muligt.

Vi ønsker at sætte fokus på frie programmer og vise hvor langt man kan
komme med frie programmer. Hermed ikke sagt at vi skal gøre alt for at
anvende frie programmer, men hvor vi anvender ikke-frie programmer bør
det ske med en note om hvorfor de frie programmer ikke kan bruges. At
ufrie programmer bare er bedre til den aktuelle opgave er en udmærket
grund og viser så begrænsningerne ved fire programmer.

> Diskussionen er kommet op idet vi benytter programmet Tivoli til backup.
> Uni-C tilbyder gratis backup, men det kræver at vi har en Tivoli-klient
> installeret. Denne klient er ufri software.

Her er der helt klart en begrundelse der siger at det afhjælper admin
fra en række opgaver. Hvis der findes en kompatibel klient, der løser
opgaven godt bør denne selvfølgelig bruges, men hvis der ikke gør er
det ok at bruge ufrie programmer så længe punkt 1 ikke giver
problemer.

Men manglen på en Tivoli-klient sætter så fokus på et frit program,
der ikke eksisterer. Men vi bør ikke forpligtige os selv til at
producere manglende software.

(Jeg føler ikke rigtigt at jeg har sagt noget nyt, men folk sukkede
efter kommentare.)

                                -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix