Re: [EMBEDDED] Drivrutin f ör anslutning av extern seriel-device

On Thu, Jan 05, 2006 at 09:10:46PM +0100, Mogens Dybaek Christensen wrote:
> [...]

Jag använder en normal kärna.

Protokollet är ganska litet, det skickas paket om ungefär 10-40 bytes.

Hårdvaran som jag ska kommunicera med pratar i 9600 bps och det finns
egentligen inga tidskritiska krav på kommunikationen.

> Generelt om drivere: For nogle år siden rodede jeg lidt med drivere
> til 2.2.x. Der var en rigtig god intro på LDP, men nu kan jeg ikke
> finde den.
>
> Som Preben skriver, hvad er dine krav? Koden bliver ikke hurtigere
> bare af at man skriver den selv.  :-)

Mina krav är att det ska fungera  :-)

> Men hvis du kan identificere en delmængde af funktionalitet der er
> tilstrækkelig, er der måske muligheder. Evt. kan du lægge hele dit
> handshake (hvis der er sådan et) i driveren, så den kun sjældent
> (færdige blokke) kommunikerer med programmer i user-space.

[...]

Anledningen till att jag frågade var att en person som jag har pratat
med, har i sin tur pratat med en Linux-konsult.

[ jag <- en person <-> konsult ]

Den här konsulten har tydligen sagt att det är vanligt att man skirver
signa egna drivers och inte använder det vanliga /dev/ttyS* -
interfacet när man ska skriva drivrutiner.

Då blev jag intresserad av att veta hur man gör för att skriva egna
drivrutiner för seriell-kommunikation...

Hälsningar
Håkan

--
Håkan Kvist                  el-post: sslug@sslug