RE: [EMBEDDED] Hvor sikker er software RAID

Mig bekendt er problemet omkring PATA interface at bussen er parallel (og delt) mellem master og slave. I et STAT interface er der ingen delte elektriske forbindelser, hvilket betyder at en defekt enhed ikke kan kommet til at belaste en "fælles" bus. Jeg skal ikke udtale mig om hvordan kredsene er lavet internt, og om en evt. tilstandsmaskine kan bringes ud i tovene hvis den ene bus ikke opfører sig som forventet.
Men ideen med SATA var præcis at der ikke er delte elektriske forbindelser.

Hvis man alligevel skal indkøbe kontroller kunne man også overvej f.eks. at købe en "Adaptec ATA RAID 1210SA (ca. 500 kr.)" som understøtter RAID1. De praler selv med at der er understøttelse for Linux. Med et sådan setup kan man nok spare en ekstra flash disk til boot.
Hvis man overvejer at bruge Adaptec kontrollerer skal man sikre sig at kildekoden er tilgængelig. Jeg har selv haft dårlig erfaringer fra år tilbage med ATA 2400, der på det tidspunkt kun var understøttet at en binær driver.

Desuden kan mindst et (VIA EPIA SP13000) af de små VIA mini ITX kort fås med on-board SATA kontroller.