Re: [EMBEDDED] Hvor sikker er software RAID

Steen Jansdal wrote:
Tilbage er disken. Vi har behov for rimeligt meget
disk-plads, så at anvende en stor flashdisk bliver
nok for dyrt. Men hvad med 2 harddiske i et raid-1
system? Hvis den ene fejler fortsætter den anden
formentligt længe nok til at vi kan komme på
service-besøg. På VIA kortet sidder to IDE stik
lige til at tilslutte to harddiske, men jeg frygter
at hvis den ene harddisk dør, kan dette få IDE
controlleren til at fryse, så den anden harddisk
også er ubrugelig.

Er der nogle der har erfaringer med den slags
systemer? Hvor sikre er de?

Du siger ikke noget om performance af diskene, men:

Jeg har selv lige sat noget tilsvarende op for nylig. Jeg brugte et 1GB CF kort som IDE disk til styresystem (gennem en IDE-CF konverter der koster ~20$) men mindre kan snildt gøre det. Derudover satte jeg to eksterne IDE diske op i RAID1 vha. USB<->IDE convertere. Det giver mulighed for at hot-swappe, hvilket jeg fandt ret praktisk så jeg undgår nedetid. Det kan godt laves pænt i et embedded system (og også robust hvis man ikke bruger USB-ledninger imellem motherboard og USB-IDE converter) men jeg vil nu anbefale Firewire<->IDE convertere i stedet; de skulle efter sigende aflaste CPU'en bedre og have lidt bedre latency, og derudover er stikkene (hvis man virkelig vil bruge standard stik hvilket ikek er så smart i et embedded system) også mere robuste end USB.

Som sådan ved jeg ikke om det virker i længden (det kører ikke operationelt og jeg har ikke prøvet at smadre en disk under kørsel :-)) men umiddelbart burde det virke (jeg har prøvet at tage en disk af under kørsel og dét virker fint).

Man skal lige huske på at systemet ikke må skrive på flash-disken (så ikke noget med masser af log-filer andre steder end på RAID-drevene, huske noatime og køre ext2 eller andet ikke-journaliserende filsytem på flashen).

Jeg brugte "langsomme" 2.5" IDE drev (skulle være mere robuste, larmer mindre, og bruger signifikant mindre strøm end 3.5" drev); simple tests gav svjh ~10-12 MB/s overførselsrate i mit setup (standard Debian sarge på Epia M6000).

Med venlig hilsen Preben