From: Mikkel Kirkgaard Nielsen [mailto:sslug@sslug
Sent: 23. august 2005 12:06
To: sslug@sslug
Subject: SV: [EMBEDDED] Device driver foredrag

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Poul Erik Hansen [mailto:sslug@sslug
> Hvis vi skal nå "det hele" igennem på 2*45 min. nytter det ikke at vi
> fortaber os forskellige hardware detaljer. Den bog som jeg selv har brugt
> bruger en almindelig printer port, men jeg syntes måske det er lidt for
> "kedeligt".

Er det "Linux Device Drivers" du har studeret? Den kan du i hvert fald roligt henvise tilhørerne til for yderligere selvstudier (den er frit tilgængelig på http://www.xml.com/ldd/chapter/book/ og http://lwn.net/Kernel/LDD3/ for hhv. 2. og 3. udgave om Linux 2.4 og 2.6). Jeg har lært meget om både Linux generelt, Linux drivere og kerne udvikling generelt ved at læse den (det var 2. udgaven om Linux 2.4 dengang).

Hvis målgruppen for foredraget er "normale" Linux brugere, og ikke deciderede hardware-hackere (mange af dem har jo nok selv kastet sig ud i driver disciplinen) så er det nok en ide at holde HW rimelig simpelt, så det er til at overskue. Så taber du ikke folk, og forhindrer de mere detaljerede udredninger til de mest spørgelystne tilhørere. Men det kommer jo meget an på hvem der dukker op.

Måske du bare synes parallel porten er kedelig fordi du kender den? :)

Ligegyldigt hvad du finder/vælger så er meningen vel ikke at I skal skrive en ny driver under foredraget, men at du skal demonstrere kernens driver mekanismer. Hvis du anvender parallel porten som eksempel, er du sikker på at alle på forhånd har en ide om hvad den kan og, ikke uvæsentligt, kan alle gå direkte hjem og fortsætte eksperimenterne på deres egen computer, det vil de ikke kunne med et stykke special HW.

Bare lige mine tanker.

Mikkel Kirkgaard Nielsen
-Software Engineer (B.sc EE)
-Compu-Game A/S, R & D dep.