Re: [DOK] Re: LaTeX - placering på papir, valg afpaper tray - samt skift af font ?

On Thu, 5 Feb 2004, [utf-8] Arne Jørgensen wrote:

> Det er desværre en "feature" ved letter-klassen. Et udtryk for Leslie
> Lamports syn på typografi ...

Jeg har bøvlet med det samme, men har omsider fundet en
løsning. Og ja, det _er_ noget med at rode med
marginstørrelser - blandt andet.

Putter du følgende i præamblen

\addtolength{\topmargin}{-10ex}

\addtolength{\textheight}{15ex}

så begynder teksten 10ex højere oppe end default, og
siden slutter 15ex længere nede end default. Du kan
selvfølgelig nøje med at bruge den første kommando, -
men så slutter siden ret højt oppe...

Datoen kan hæves relativt til det øvrige med

\let\stdtoday=\today

\renewcommand{\today}{\mbox{} \vspace{-10ex} \\
\stdtoday}

_mellem_ \begin{document} og \begin{letter}

Hvis du vil hæve modtageradressen relativt til brevets
øvrige indhold, kan det gøres sådan:

\begin{letter}{\vspace{-28ex}\\
	Magistrenes Arbejdsløshedskasse\\
	Mimersgade 47\\
	2200 København N\vspace{22ex}\\ }

Hvis du vil hæve selve teksten inkl. opening i forhold
til modtageradresse og dato:

\opening{\mbox{} \vspace{-6ex} \\
\underline{Fremsendelse af manglende materiale}}

Du kan også regulere afstanden mellem tekst og closing
med en \vspace-kommando.

Dét med trays ved jeg ingenting om. Men sideskift kan
du lave med \pagebreak eller \newpage . Den ene af dem
kan vist nok gives et numerisk argument for at vise
LaTeX at du mener det.

--
Marie

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:58 CEST [an error occurred while processing this directive]