Ret til konvertering af skriftsnit (Was: LaTeX - placering på papir, valg af paper tray - samt skift af font ?)

Arne Jørgensen skrev:

> Det er noget med at Microsofts fontlicens eksplicit
> forbyder dig at konvertere fonten til et andet format. Jeg
> aner ikke hvorvidt dette er gyldigt i Danmark.

Hvis man ser på §36, stk. 2 i Lov om Ophavsret
(2003.03.12-udgaven), så står der at hvis man »har ret til
at benytte en database [passende beskrivelse af en fil med
et skriftsnit?], må [man] fremstille sådanne handlinger, som
er nødvendige for, at [man] kan få adgang til databasens
indhold og gøre normal brug af dette.« og stk. 3 i samme
paragraf gør det klart at den ovennævnte bestemmelse ikke
kan fraviges ved aftale.

Det kan jeg ikke se hvordan kan tolkes anderledes end at et
eventuelt forbud mod at man konverterer skriftsnittet til
noget ens program kan læse, ikke er gyldigt.

Jacob

PS: Bemærk at man derimod ikke (længere?) har en ufravigelig
    ret til at rette fejl i de programmer man har anskaffet
    sig.
--
»Det der kendetegner en mørk tidsalder er ikke manglende lys
 men overskud af øjne der ikke ser«

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:58 CEST [an error occurred while processing this directive]