Re: LaTeX - placering på papir, valg af paper tray - samt skift af font ?

"Brian Ipsen" <sslug@sslug> writes:

> Hej!

[...]

> \documentclass[a4 paper,12pt]{letter}

Mellemrummet mellem a4 og paper skal ikke være der.

[...]

> Problemet er, at når det har været gennem latex og dvi2ps - og det så bliver
> skrevet ud på en printer, så står teksten centreret midt på papiret - og
> begynder ikke oppe ved den øverste kant, som man normalt vil forvente med et
> brev.... hvorfor ?? Skal jeg til at rode med margin størrelser (det skal jeg
> nok alligevel, synjes der default er lidt for stor magin på det udskrevne) ?

Jeg går ud fra siden også er centreret i både DVI-filen og PS-filen og
ikke kun på papiret.

Det er desværre en "feature" ved letter-klassen. Et udtryk for Leslie
Lamports syn på typografi ...

Du kan prøve dig frem med et par af de alternative brev-klasser på
CTAN. Fx scrlettr2 (en del af KOMA-script-pakken) er god, men noget
anderledes i brug end standard letter.

> En anden ting: hvordan laver man et tvunget sideskift - og beder om, at
> f.eks. side 1 skal skrives ud på tray 1 papir, og de resterende på tray 2
> papir ??

Det er meget printerspecifikt. Du skal kende de rette
PostScript-kommandoer der får din printer til at skifte kassette. Og
så skal de skrives ud via \special-kommandoen.

Det er en kompliceret sag -- der ikke bliver nemmere hvis din printer
ikke er en PostScript-printer.

> Og til sidst - jeg vil godt have dte ud med Tahoma font'en fra M$-Win (ved
> godt at jeg sikkert selv skal konvertere TTF fonten) - men hvordan klares
> den del (tekst-størrelse burde nok ikke være det store problem at lave om
> på)

Har forsøgt mig med noget lignende (Verdana) en gang, men husker ikke
hvad der skal til. Prøv at søg lidt i DK-TUG's maillingsliste
arkiv. Jeg tror nok jeg beskrev det der en gang.

Der er dog et eller andet med det at konvertere TrueType-fonte og
licenser.

mvh
        /arne
--
Arne Jørgensen
Valby Langgade 272, 1. tv., 2500 Valby

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:58 CEST [an error occurred while processing this directive]