Re: [DOK] Pybliographic (Bibtex GUI-dims) og danske tegn

[ Jeg kender ikke Pybliographic, så jeg kan kun snakke om
  BibTeX i al almindelighed. ]

Janus Sandsgaard skrev:

> Hmmm.. så entry er en art ID som maskinen skal bruge til
> at kende de enkelte "entries" fra hinanden med?

Også det.  Det er den id-kode som du bruger i din tekst til
at referere til et værk.  Et sted i min ph.d.-afhandling
(kildeteksten) står der for eksempel:

   (see~\cite{mit_speciale} for an example)

Og ovre i min BibTeX-fil ser den refererede indgang således
ud:

   @mastersthesis{mit_speciale,
      title     = "Measurements of Relative Diffusion in turbulence",
      author    = "Jacob Sparre Andersen",
      school    = "Centre for Chaos and Turbulence Studies,
                   Niels Bohr Institute, University of Copenhagen",
      year      = "1997"}

> Hvad kalder man så så den ID, jeg selv bruge når jeg laver
> litteraturhenvisninger.

Det er den samme.

> Jeg skriver typisk referencer sådan her:
>
> I teksten en henvisning:
>
>         "The pair human human-nonhuman is not a way to 'overcome' the
>         subject-object distinction but a way to bypass it
>         entirely"[17]

Henvisningsteksten bliver genereret af BibTeX.  Du skal bare
skrive »\cite{et_eller_andet}« og så tager BibTeX og LaTeX
sig af resten.

> Og så kommer der en fodnote neder på siden:
>
>         --
>         [17]: Latour 1999a, side 308.
>
> Og i litteraturlisten har jeg:
>
>         Latour 1999a
>         Latour, Bruno
>         "Pandora's hope - essays on the reality of social science"
>         Harvard University Press 1999

Jeg kender ikke lige en litteraturlistestil der giver
fodnoter på den måde.

> Kan man det med Bibtex

Helt sikkert.  Men det kræver måske at du koder din egen
litteraturlistestil.

> - og kan man lave lige så mange felter til metadata, som
> man lyster?

Jep.

> Jeg skal vist i gang med en "Bibtex for begyndere" (eller
> også må jeg skrive min egen "Friheden til at forske og
> studere"-bog som beskæftiger sig med den slasg).

:-)

Jacob
--
"Hans og PHP er en god kombination"