Let intro til BibTeX

Nogen der kan anbefale mig en begynder-venlig introduktion til BibTeX?
Jeg har en fornemmelse af, hvordan BibTeX kan gøre mit liv lettere -
men har ingen praktisk erfaring med det, mangler overblik og indføring
i det grundlæggende:

- Hvad kan BibTeX (og hvad kan det ikke)?

- Hvordan opbygger jeg en base og bruger det i det daglige gennem
  noget GUI, gerne KDE-agtigt?

- Hvad er forskelle og ligheder mellem BibTeX og
  Windows/Mac-programmer som "Endnote" (som min vejledere bruger og
  elsker)?

- Kan BibTeX integreres med OpenOffice.org?

-j

-j

--
http://janus.dk