Re: [DOK] Genbruge en ligning i LaTeX.

Kenneth Geisshirt <sslug@sslug> skrev:

> Du kunne jo definere en ny kommando i præamblen som indeholder din
> ligning. Noget i stil med (ikke afprøvet):
>
> \newcommand{\OleTranbergsLigning}{\[ x^2+y^2 = z^2 \]}
>
> Og så bruge \OleTranbergsLigning på de steder, hvor du ønsker ligningen.

Ja, jeg har tænkt lidt på noget lign. dette. Problemet er bare at der
jo ikke skal så mange ligninger til, før det kan give småproblemer
med overblikket. Desuden skulle kopierne gerne have samme nummer som
den oprindelige (det kan selvfølgelig bygges ind i 'newcommand').

Det er naturligvis lidt af en vurdering. Men i det jeg har mange
ligninger, som skal gentages få gange, ville jeg helst have en løsning
hvor jeg, første gang jeg skal bruge ligningen, skriver den som
sædvanlig, og efterfølgende blot skriver noget 'fikst' med en
reference, som så indsætter den ønskede lign.
Det kunne fx. være noget med:

\begin{equation}
 \label{eq:eksempel}
  "liging"
\end{equation}

En masse tekst, og nu vil jeg have ligingnen ind igen:

\pasteequation{eq:eksempel}

> En anden mulighed er at referere til ligningen i teksten?
Jeps, men nogle få gange er det smart at vise ligningen igen :-(

Dog skal jeg jo nok snart til at passe på, da jeg efterhånden er ved
at bruge mere tid på at finde ud af om ovenstående er muligt, end jeg
ville bruge på at kopiere ligningerne. Det smarte ville dog være, at
hvis man senere hen skulle finde en fejl, så skal denne ikke rettes
flere steder.

--
Mvh,
Ole Tranberg