Re: [CPROG] Program til at snakke med terminal.

On Mon, Dec 08, 2003 at 12:50:55PM +0100, Hans-Henrik Andresen wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg vil gerne skrive et databaseprogram mod mysql, men det skal 'tilgåes'
> direkte fra en konsole, altså ikke noget med telnet eller noget.
>
> Er der en der kan hjælpe med et simpelt program der tegner en firkant på
> skærmen med ascii-tegn siger goddag og spørger om f.eks. ens navn og når man
> skriver det og klikker på return, skal den tegne en ny firkant og skrive hej
> <navn>.
Der er forskellige muligheder for det, men dit valg afhænger nok ret
kraftigt at om du vil skrive i C eller C++, samt personlig smag.

Der findes en C++ version af Turbo Vision til Linux på:

http://tvision.sourceforge.net/

Turbo Vision var det "vindue-system" som Borland brugte til deres IDE'er
(Borland Pascal 6.0 og derover, bla.). Det er rimeligt pænt
objektorienteret, og selvom det ikke er 100% let, så giver det rigtigt
mange muligheder, bla. for at have flere vinduer åbne på samme tid osv.

Ellers er en anden løsning at bruge curses direkte. Der er en howto på:

http://en.tldp.org/HOWTO/NCURSES-Programming-HOWTO/

Det er lidt mere besværligt (syntes jeg), men tilgengæld kommer du så
lidt tættere på systemet, og har lettere ved at få ting til at være
precist som du vil have dem.

> Er det svært ????
Det er til at finde ud af... Jeg syntes ikke det er let at bruge curses
Jeg brugte meget tid på at slås med det fordi jeg ikke helt havde
forstået hvordan det virkede... Hvilket jeg stadigvæk ikke kan påstå at
have fundet ud af :-)