Re: [CPROG] /proc/config.gz - /proc programmering

On Fri, 28 Nov 2003, donald_j_axel wrote:

> Hvad er en configgz?

Lad mig starte med problemet. Du kommer hen til en maskine som ikke
vil som den skal, og du skal ordne den. Den har en masse underligt
hardware og sørme om ikke man blev nødt til at kompilere en helt ny
speciel kerne til den. Fint nok, ikke noget problem.

Men /usr/src/linux/.config er væk.

Nu skal du så til at finde ud af hvad det er for noget hardware der er
etc etc, men det ville nu være ulig nemmere hvis du nu havde havde den
.config

Idéen er så, og vi er mange der selvstændigt har fået den, at tage en
kopi af .config og komprimere den til config.gz . Hvis nu den fil
kunne tages ud igen, fx fra /proc/config.gz, så vil man altid have
den sammen med den linux der rent faktisk køre på maskinen.

 zcat /proc/config.gz > .config
 make menuconfig

Har man en tre år gammel SuSE eller nyere, så er den der.
Og så er den med i 2.6.0, der hedder den /proc/config.gz og
/proc/config_built_with som viser hvilken maskine der har bygget
kernen. Man skal selv slå det til under
  General Setup
	Kernel .config support (IKCONFIG)
		Enable access to /proc/config.gz

Hvis du har en kerne på diskette som du ikke kan boote med,
så brug scripts/extract-ikconfig til at pille .config ud med.

> Jeg har kigget på din patch, som kun ændrer
> lidt ved Makefile og sysctl.c
>  #endif
> +       {KERN_CONFIGGZ, "config.gz", &configgz_data, sizeof(configgz_data),
> +       0444, NULL, &proc_dobinary, &sysctl_string},
>         {0}
>  };
>
> og tilføjer kode til proc_dobinary.

Nej proc_dobinary() er en ny funktion, men stort set kopieret fra
dostring(). Funktionen læser data fra RAM og sender det retur til
user-space funktion der spørger.

Man kan ikke skrive den anden vej, derfor en NULL.

/hans
"Det er således op til rettighedshaverne at sørge for, at
kopisikrede cd'er og dvd'er også kan afspilles på fx Linux..."
			-- http://www.kum.dk/sw5335.asp