Re: [CPROG] Hvor starter man

Egon Petersen wrote:
Hej med jer

Her kommer lige noget der kunne opfattes som et surt opstød, men det er
faktisk et råb om hjælp.

Jeg har i nogen tid beskæftiget mig med C-programmering med MS Visual C++
6.0, men vil da gerne prøve kræfter med C-programmering på Linux.

Jeg gik ind på www.linuxbog.dk og læste Friheden til programmering og
Friheden til C programmering. Det kom jeg kun lidt videre med. Jeg fandt ud
af at man kan bruge gcc som compiler (og linker?), men det var også det.
Så lavede jeg et simpelt Hello World program med en printf(), og jeg fik en
warning om main og return der ikke hang sammen, selv om jeg havde lavet en
return sætning til sidst.

Mon ikke det er fordi du har været vænnet til værktøj der ikke fortæller dig, at du ikke følger C-standarden ;-)

prøv:
#include <stdio.h>

int main()
  {
  printf("Hello world!");
  return 0;
  }

prøv at baske dette igennem din gcc og se om du får warnings.
fx.
gcc hello.c -o hello_world

Men jeg står stadig og kan ikke se fordelen ved at skifte til C på Linux. Et simpelt program kan ikke køre uden warning, der er ingen særlig god editor, hvor får man hjælp? Ja jeg kunne blive ved lidt endnu.

Åh, det vil jeg nu ikke holde med dig i. Jeg elsker 'emacs'. Det kræver lige lidt i starten, men så kan du gøre temmeligt meget med den.

Hvis du indsætter følgende i din .emacs, så får du manualen frem for den funktion du har markeret ved at trykke på F1.

;manual browsing using F1
(global-set-key [(f1)] (lambda () (interactive) (manual-entry (current-word))))

Syntax highlights får du ved at indsætte nedenstående.

 ;Filer der ender på .c og .h er c-filer og .html er HTML-filer
 (setq auto-mode-alist
   (append '(("\\.c$"  . c-mode)
             ("\\.c_$"  . c-mode)
             ("\\.h$"  . c-mode)
             ("\\.html$" . html-mode)
             ) auto-mode-alist))

Er der nogen af jer der give lidt hints?

Egon Petersen

Med venlig hilsen Egon Andersen