Re: [CPROG] Hvor starter man

Egon Petersen wrote:

Hvilke muligheder mister jeg ved at køre med en IDE?

Generelt (i min erfaring), taber man mugliheder ved specielle operationer, hvor du feks
benytter forskellige værktøjer, (flex, bison, awk, code generation, m.fl.) til at generer kode
for dig, mange IDE har ikke muligheden for at benytter externe programmer til specielle
operationer (nogle tillader det, via deres eget script interface, men langt fra alle.. folk, jeg
har snakket med, ved end ikke hvordan.).

Jeg benytte ofte scripts til at oprette kilde filer som har specifikker men lign funktionalitet.
Ved at benytte make systemer, kan jeg integrere det hele i en flydene operation. Mange
forskellige værktøjer fuld ud automatiseret build af multiple projekter.

Generelt kan man kun benytte en specifik versions control system når man benytter
IDE'er, feks, ud af de mange der er CVS, PVCS, SCCS, RCS, Visual source Safe,
Clear Case, etc. Kan man som regl kun bruge et af disse, og har ikke muligheden
for at bruge andre, dette kan betyde på cross-platform udvikling, ender man med
2-3 forskellige version kontrol systemer.. - langt fra idel.

Du taber også muligheden for at benytte andre editors, da du, som regl vil blive tvunget til
at bruge den der kommer med IDE'et.. Dette er ok for dem der ikke har specielle
ønsker i den retning, men feks, er jeg ikke tilfreds med de fleste indbyggede editorer,
de er for forskellige, mellem platforme og/eller IDE'er.. Ved at benytte en editor (i mit
tilfælde Vim), kan jeg benytte den samme editor på alle platforme og i alle miljøer. Desværre kan nogen IDE'er ikke rigtig finde ud af/ eller lide at der er andre
programmer der piller ved deres filer..

Men igen det er i min erfaring, jeg har ikke brugt IDE siden ca 1999, da det var den sidste
gang jeg har arbejdet på Windows. Jeg håber de har fixed nogle af de issues i senere
versioner. Man vænner sig til ikke at have en IDE, og så savner man den ikke :-P..

mvh Michael Nielsen.