Re: [CPROG] Hvor starter man

On Wed, 15 Oct 2003 08:54:43 +0200
"Egon Petersen" <sslug@sslug> wrote:

> Jeg har i nogen tid beskæftiget mig med C-programmering med MS Visual C++
> 6.0, men vil da gerne prøve kræfter med C-programmering på Linux.

Kan du så ikke starte med at bruge Kdevelop eller hvis du har den
installeret, så snavigator fra Red Hat. Der er flere alternativer
til GUI-udvikling.

> Jeg gik ind på www.linuxbog.dk og læste Friheden til programmering og
> Friheden til C programmering. Det kom jeg kun lidt videre med. Jeg fandt ud

Det er jeg som forfatter ked af at høre. Jeg har også tit tænkt på at
der skulle være en henvisning til kommandolinieeksemplerne i
bogen om programmering  -- den generelle bog fortæller lidt om,
hvad det er for nogle værktøjer, som man kompilerer med.

Uden at have set dit program kan jeg se, at du har lavet noget, hvor
main ikke har type, og hvor du returnerer en int formentlig.

Så når du laver en main, skal den være sådan

   int main(int argc, char *argv[])
   { return 0;
   }

De nyeste ISO regler siger, at hvis man ikke har return med i en main
som er erklæret som ovst. så må oversætteren (fx. gcc) gerne tilføje
return 0, den *skal* faktisk gøre det.

> af at man kan bruge gcc som compiler (og linker?), men det var også det.

GCC gcc er en front end for cc1 og ld. Ja, den linker, ld står for load,
men det er det samme.

> Så lavede jeg et simpelt Hello World program med en printf(), og jeg fik en
> warning om main og return der ikke hang sammen, selv om jeg havde lavet en
> return sætning til sidst.

Ja ja, det har vi alle sammen prøvet.

> Men jeg står stadig og kan ikke se fordelen ved at skifte til C på Linux. Et
> simpelt program kan ikke køre uden warning, der er ingen særlig god editor,
> hvor får man hjælp? Ja jeg kunne blive ved lidt endnu.

Warnings er ikke en fejl og warnings er ment som en hjælp. Når man er
fyldt op med ærgrelser, slår man warnings fra og holder fri i et par
minutter, så kommer humøret som regel op igen.

GRUNDEN til at bruge linux er, at GCC systemet er up-to-date og
kan mere end du lige ser, når du laver en hello world.

Jeg har ikke testet eksempler fra bogen (Friheden til at programmere
i C) i laaaaaang tid, så det kan være at der har sneget sig nogle
småfejl ind histogher.

Bare sig til.

Hilsen/Donald