RE: [CPROG] Hvor starter man

Hvilke muligheder mister jeg ved at køre med en IDE?

-----Original Message-----
From: Michael Nielsen [mailto:sslug@sslug
Sent: 15. oktober 2003 11:07
To: sslug@sslug
Subject: Re: [CPROG] Hvor starter man

Egon Petersen wrote:

> [...]
>6.0, men vil da gerne prøve kræfter med C-programmering på Linux.
>
>Jeg gik ind på www.linuxbog.dk og læste Friheden til programmering og
>Friheden til C programmering. Det kom jeg kun lidt videre med. Jeg fandt ud
>af at man kan bruge gcc som compiler (og linker?), men det var også det.
>Så lavede jeg et simpelt Hello World program med en printf(), og jeg fik en
>warning om main og return der ikke hang sammen, selv om jeg havde lavet en
>return sætning til sidst.
>
>Men jeg står stadig og kan ikke se fordelen ved at skifte til C på Linux.
Et
>simpelt program kan ikke køre uden warning, der er ingen særlig god editor,
>hvor får man hjælp? Ja jeg kunne blive ved lidt endnu.
>
>Er der nogen af jer der give lidt hints?
>
>Egon Petersen

Da du kommer fra en baggrund i en IDE, vil det nemmeste for dig nok være
at anskaffe en IDE til linux, der er
forskellige muligheder, bla Codewarrior, Borland C++Builder (tror jeg
den hedder), eller opensorce (gratis)
Kdevelop.  Disse giver dig et miljø tæt på hvad du er vant til.

Ellers hvis du vil prøve hardcore programmering, er det bare et
spørgsmål om at vælge en editor man kan lide,
feks, vi/vim, emacs, joe, osv..   Der er mange muligheder på linux.

Dit problem med gcc ligger bund og grund i at gcc checker for mange
flere programmerings "fejl" end visual c++
gør, derfor vil du finde at hvis du skriver kode som compiler med Visual
C++ er det ikke sikker at gcc godtager
det uden at give dig warnings.   Hvis du programmer med -Wall (som jeg
altid gør), vil du finde meget code
som er skrevet på windows, og compiler rent, indeholder mange warnings
af mindre eller større betydning.

Jeg har ofte benytted gcc -Wall -Werror til at chekke code som vi har
underlige problemer med på windows,
når det så compiler rent på gcc, finder vi mange gange at den runtime
fejl vi havde, var forsvundet.

Nå men tilbage til dit spørgsmål.

1. Vælg dit miljø -> ide eller command line

1.1 IDE -> Så er du oppe og kører, men ikke mange valgmuligheder, alt er
givet.

1.2 command line
1.2.1. Vælg en editor du kan lide.    Jeg personligt benytter vim (pga
vi eksistere på all UNIX systemer, og vim har
  syntax highlighting), andre kan lide emacs, men emacs er lidt af en
stor monstrom (19Mb installation)
1.2.2 Vælg en make du kan lide (de fleste benytter gmake - default for
linux).
1.2.3 Vælg en debugger/debugger interface (gdb er lidt smertefuldt for
begynder at bruge)

Men hovedet sageligt skal du lære at skrive mere korret kode,  og helst
uden at tage ting for givet.  feks.

    /void *ptr;
    /

hvad værdi har ptr nu ?

På windows visual C++ (I386) plejer den at få værdien NULL, men Visual
C++ (arm) er den ukendt, og
på gcc er den ukendt.. (defn. af sådan en declaration er at den har en
ukendt værdi).

derfor hvis du checkker på værdien

    /if (ptr != NULL) {blah}/

Vil du se gcc sige "possibly uninitialized variable used", og Visual C++
vil ikke sige noget (min erfaring
med visual C++).

[Dette er et eksempel jeg har støt på for ikke så længe siden, det er
også derfor jeg ofte
benytter GCC for at checkke code, når folk kommer med et program der har
runtime
fejl]

Disse små forskelle er som regl hvorfor du ser at mange stykker kilde
ikke compiler rent,
det er fordi at gcc er meget mere verbose, mht til små warnings, end
andre compilers,
men tilgengæld, lærer du at skrive kilde til gcc, som ikke laver
warnings, bliver du en
bedre C/C++ programmør.

mvh
    Michael Nielsen.