Re: [CPROG] Hvor starter man

Egon Petersen wrote:

Jeg har i nogen tid beskæftiget mig med C-programmering med MS Visual C++
6.0, men vil da gerne prøve kræfter med C-programmering på Linux.

Hvorfor? Hvad er det du mener skiftet vil kunne give dig?

Jeg gik ind på www.linuxbog.dk og læste Friheden til programmering og
Friheden til C programmering. Det kom jeg kun lidt videre med. Jeg fandt ud
af at man kan bruge gcc som compiler (og linker?), men det var også det.
Så lavede jeg et simpelt Hello World program med en printf(), og jeg fik en
warning om main og return der ikke hang sammen, selv om jeg havde lavet en
return sætning til sidst.

Det har som sådan ikke noget med compileren at gøre. C er ikke noget nemt sprog,
så hav tålmodighed, vilje og lyst -og gerne meget af det :-)

Men jeg står stadig og kan ikke se fordelen ved at skifte til C på Linux.

Hvad er det du vil lave? Hvorfra har du fået den ide at der skulle være en fordel? Om du laver C under windows eller Linux er i princippet
ligegyldigt. C er C (næsten) og der er så vidt jeg kan se ingen fordel for dig at skifte. Med mindre du selvfølgelig ved at du vil udvikle til Linux :-)

simpelt program kan ikke køre uden warning, der er ingen særlig god editor,
hvor får man hjælp? Ja jeg kunne blive ved lidt endnu.

Google kan hjælpe dig rigtig meget, men jeg vil nu stadig anbefale dig en god bog om C programmering.

Mht. valg af editor så kan jeg desværre ikke hjælpe. Jeg bruger en editor til Windows, fordi jeg mener det er det mest behagelige.