Re: [CPROG] lseek64 og hvad er _GNU_SOURCE for noget?

SUMMARY: Vigtig rettelse og/eller bekræftelse. USER bruger _FILE_OFFSET_BITS=64
GCC systemet har nogle andre macroer, som man ikke må/skal bruge.

On Mon, 28 Jul 2003 08:48:45 +0200 (CEST)
Hans Schou <sslug@sslug> wrote:

> Det ser meget rigtigt ud, men det virker ikke.
>
> Denne her virker:
>   gcc -o 2g 2g.c -D_FILE_OFFSET_BITS=64

  Ja - og i går klippede jeg forkert fra /usr/include/features.h
Der står højt og tydeligt, at BRUGEREN skal definere den macro,
som du gør det, og som vi tidligere har været inde på:

/* These are defined by the user (or the compiler)
   to specify the desired environment:

   [snip... der står først _STRICT_ANSI m.v. ]
   _FILE_OFFSET_BITS=N  Select default filesystem interface. <=== JAJA!!!

   [snip...]
*/
Det opfatter jeg som at brugeren vælger alt hvad der har med 64 bit
at gøre ved at sætte _FILE_OFFSET_BITS, og de andre, som jeg havde
klippet i går, er altså interne macroer.

stdio.h includerer features.h

FLYTNING:

Hans skrev endvidere:
> Det der med lseek64() er så slet ikke nødvendigt, og så er jeg rent
> faktisk der henne hvor jeg synes det "ser pænt ud". Jeg er også helt
> enig i at man skal bruge typen "off_t", og så må systemet selv finde
> ud af at få det til at virke alt sammen. Hvis kompileren så ikke kan
> klare 64 bit, ja så er det ærgeligt, og programmet kan så kun håndtere
> mindre filer - og det er sikkert godt nok de fleste steder.

Det synes jeg også.

P.S.

   Hvordan fandt jeg mon ud af det i første omgang? Rå
eksperimenter, tror jeg. Nu er jeg meget motiveret for
et afsnit om GCC switches i FTAV, mon ikke vi er modne
til det?

   Godt, at du fulgte op en gang til. En anden gang må
jeg passe mere på, når klokken er over 02. Jeg læste
forkert (i nat).