Re: [CPROG] c++ og strings

Af hensyn til portabilitet burde du måske konkretisere, at strengen str kommer fra namespace std, enten i deklareringen eller ved 'using namespace std;' (Det sker, at jeg må indsætte dette, når jeg har udviklet kode hjemme og tager det med på arbejdet til VisualStudio (Wind*ws))

mvh
Jan

Morten wrote:
hej venner

jeg er ved at blive lidt irriteret, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg sidder med et kdevelop projekt, og jeg har besluttet at lave nogle
af klasserne QT-uafhængige. Så derfor er jeg begyndt at bruge
string-klassen.

Jeg generede et lille testprogram:

#include <iostream.h>
#include <string>

int main(int argc, char *argv[])
{
  cout << "Hello, World!" << endl;

string str("and a lot of stuff");
cout << str << endl;
str += "fddd";
cout << str << endl;
return EXIT_SUCCESS;
}

Og der virker som det skal. Og nu til den function som er begravet i en klasse (og jeg har inkludere string og iostream.h)

void XML_template::VersionText()
{
        string output("something");

output = "XML_template class v. " + CurrentVersion + "\n";
output += "Build date is " + __DATE__;
cout << output;

}

Og jeg får så ...
In file included from morlog.all_cpp.cpp:3:
xmltemplate.cpp: In method `void XML_template::VersionText()':
xmltemplate.cpp:51: invalid operands `const char[23]' and `char *' to binary `operator +'
xmltemplate.cpp:52: invalid operands `const char[15]' and `const
char[12]' to binary `operator +'

Det lader til at den har glemt at overloade +-operatoren.
Der er noget galt, det var derfor at jeg lavede test programmet, for at vide om det bare var mig der havde en begynder fejl med strings, men det
lod det ikke til at være.

Har I nogen forslag til hvad der er galt? mvh
morten