Re: [CPROG] Link til anden libstdc++ end default, måsk e et make-problem

On Tue, 11 Mar 2003 12:10:12 +0100, Hans Schou wrote:

> Hej
>
> Jeg har et lille dumt problem hvor jeg får linket til det forkerte
> lib - eller rettere, jeg ved ikke helt hvad problemet er, men dette er
> så et sted at starte.
>
> Når jeg kører ldd på "okprg" får jeg:
> libstdc++-libc6.2-2.so.3 => /usr/lib/libstdc++-libc6.2-2.so.3 (0x40018000)
>
> Når jeg kører ldd på "dumprg" får jeg:
> libstdc++.so.5 => /usr/lib/libstdc++.so.5 (0x4000e000)
>
> Hvordan kan jeg rekompilere "dumprg" og tvinge den til at bruge samme
> lib som "okprg" bruger?
>
> Det skal lige siges at "okprg" er kompileret
> [...]

Jeps - driveren til gcc - altsa g++ - vælger sin egen lib at linke med.
Prøv at trikse den ved simpelthen at angive med en -L flag den sti hvorfra
du ønsker libstdc++ skal tages - hvis det er ikke nok, brug
-lstdc++-libc6.2-2 også. Når således alle symboler er fundet, behøves
driveren ikke mere at linke med dennes egen til sidst.

Jeg tør ikke lægge hånden i ilden på denne her, men jeg mindes svagt at
have haft tilsvarende problem for en del år siden, det sker typisk når man
installerer flere versioner af g++ på samme maskine. Pas på, objekt kode
fra 2.96, 3.0 og 3.2 er ikke kompatible, så det giver linker fejl/core
dumps hvis man rammer den forkerte version.

Måske kan du også bare opgradere g++ til for eksempel 3.2 , og så vil den
formenligt automatisk bruge det lib du ønsker.

hilsen, Marc