c++ og java eller python på mange platforme med autoconf og automake???

Hej Rødder-

jeg er C++ programmør med en hang til at bruge autoconf og automake for
porterbarhedens - og enkelthedend - skyld. Nu skal jeg dog i gang med en
videnskabelig applikation der
 - skal køre hurtig påde tidskritiske numeriske dele
 - være multi-trådet eller endda parallel på klustere i server delen
 - være networket for client delen - enten via sockets eller måske enda en
   almendelig web browser op mod en web interface på serveren
 - bruger OpenGL/Mesa eller anden 3D bibliotek for datadisplay i client
   delen
 - hvis web-baseret, kan sende client kode i en applet/plugin
 - kan komplere på de fleste Unixes, Linux, Windows og Mac OS X
 - og tager mig ikke resten af livet at skrive.

Jeg har erfaring med C++ og automake/autoconf, det virker jo som en drøm,
også på Windows (Hurra for Cygwin - gør din windoze tålelig!). Nu har jeg
set at der er også autotools understyttelse til Python og Java, men det
har jeg ikke prøvet endnu.

Ideen er at skrive det meste i Java eller Python for udvilingshastighedens
skyld, og kun at skrive de kritiske dele i C++. Mulighederne er , som jeg
ser det:

1) Python og C++ til Client-Server, som så ikke bliver web baseret. GUI i
   wxPython, client-server og server parallelitet i Python

eller

2) Java og C++ til Client-Server, ikke web baseret, GUI i Sving eller AWT,
   client-server og server parallelitet i Java

eller

3) Web baseret server i Python/PHP/Java med C++ moduler, web baseret
client med client kode i java applets, server parllelitet i C++ modulerne
(MPI ?? tråde ?? ACE ??) ??

Spørgsmålet er: hvordan spinder de forskellige muligheder sammen?
Funker det sammen med automake/autoconf?
Kan man organisere Python eller Java pakker således at det virker sammen
med C++ og autotools?
Er det muligt at portere til forskellige Unixes, Linux, Windows og Mac OS
X?

Er der en der har prøvet lignende og vil gerne fortælle lidt om
erfaringerne ???

Mange hilsen, Marc Cromme