Re: [CPROG] andre compilere end g++ ???

On Sat, 25 Jan 2003 23:37:48 +0100, Klaus S. Madsen wrote:

Hej Klaus - tak for dit enormt fyldige svar. Det tog lidt tid at tænke
over det!!!

>  Kylix kører jo kun på IA32 maskiner.
Jamen, så er den jo død ...

 Så man kan argumentere for at den
> ikke er specielt interresant i den sammenhæng... Nu har jeg ikke rodet
> så meget med Kylix, men da vi forsøgte på at bruge C++Builder på Windows
> til at oversætte vores produkt med, kom vi ud i nogle problemer med at
> deres STL-implementation ikke var nær så god som GCC's.

Jeg har hørt/set et rygte et -eller andet sted - mon ikke deres egen
webserver?? at de nu ønsker at bruge STLport som STL-implementering, så
det kan vel bruges i frentiden. Men hvis compileren ikke er så fint,
specielt på template-området, vil jeg aligeved ikke bruge den. Ved du
noget om det ??

> Portland kender jeg desværre ikke noget til.

> Fordelen ved Intels compiler er
> at den er rigtig god til Standard C++. Og der skulle ikke være nogle
> problemer med at køre koden på AMD-CPU'er, så længe du holder dig fra de
> mere dristige optimeringer. Derudover er Intels version 7 også blevet
> ret god til at håndtere GCC extensions til C++ og C, så den rent faktisk
> kan oversætte en Linux-kerne.

det lyder ret lovende. er i gang med at downloade deres compiler !!!

> Men hvorfor i det hele taget bruge andet end GCC? Den
> kan så vidt jeg ved oversætte til alle de platforme du nævner, og så har
> du den yderligere fordel at du kun behøver at tilpasse koden til et
> værktøj.

Ideen er jo netop at prøve på at skrive porterbar kode, idet jeg ikke kan
gå ud fra at alle der ønsker at køre den kan få deres administrator til at
installere en GNU g++ - en slags service til brugerne.

I øvrigt lærte jeg
ved denne øvelse at G++ 3.2 rigtig nok er en fin compiler, men den lader
nogle ting smutte igennem som for eksempel den native dec alpha brokker sig
over - så det at bruge flere compilere under udviklingsforløbet hjælper
med at skrive ANSI C++ (eller, hvis man bruger de forkerte compilere, et
meget lille subset af ANSI C++ - det er ikke så smart...)

Men det er nu noget besværligt altid at hoppe platform, bare for at bruge
en anden compiler, selvom jeg bruger autoconf-automake og cvs. Det nemmer
min udviklingscyklus hvis jeg kan skrive noget kode , kompilere med den
ene, kompilere med den anden, og checke ind bagefter, når det gik godt.

mange hilsen, Marc Cromme