Re: [CPROG] andre compilere end g++ ???

On Sat, Jan 25, 2003 at 11:19:37PM +0100, Marc Cromme wrote:
> Hi - jeg er ved at portere et fortran/c++ program til forskellige UNIX
> systemer, deriblandt sun solaris, dec alpha og aix.
>
> Compilerene er ret så forskellige, og det er enormt tidskrævende at
> "afluse" koden på mange skiftende platforme, så jeg tænkte på at "afluse"
> alt hvad jeg kan på linux ved at have flere forskellige compilere
> installeret.
>
> Jeg har allerede g++ 2.95 og g++ 3.2, men jeg kunne godt tænke mig et par
> stykker fra en anden kant.
Et godt stykke af vejen kunne du jo komme ved at bruge samme compiler på
alle platforme. Vi bruger gcc 3.2 på både vores Linux maskiner, vores
Solaris. Vi bruger så en lidt ældre udgave til vore HP-UX (fordi vi ikke
skal bruge C++ på den, men kan nøjes med C). Det ville også komme meget
bag på mig hvis du ikke kunne finde en gcc til AIX.

> Så jeg vil gerne spørge om andre compilere på linux, og jeres erfaring med
> dem.
>
> Jeg tænkte på - bare for at nænve i rap - kylix, portland, intel (jeg har
> en AMD processor -er det et problem??), kai - har jeg glemt nogle?
Kylix kører jo kun på IA32 maskiner. Så man kan argumentere for at den
ikke er specielt interresant i den sammenhæng... Nu har jeg ikke rodet
så meget med Kylix, men da vi forsøgte på at bruge C++Builder på Windows
til at oversætte vores produkt med, kom vi ud i nogle problemer med at
deres STL-implementation ikke var nær så god som GCC's.

Portland kender jeg desværre ikke noget til.

Intel compiler har jeg kun prøvet at bruge på Windows. Der bliver den
leveret uden nogen form for headers osv. Dvs. man er nødsaget til også
at have MSVC installeret (med det's crap STL-implementation). Men
tilgengæld er Intel-compileren enormt god. Vi har indtil vidre kun
fundet en fejl i den (og det er småting i forhold til MSVC, og tidligere
versioner af GCC), og så er den (i version 6 ihvertfald) ikke helt så
god til at lave Koenig lookup som GCC. Fordelen ved Intels compiler er
at den er rigtig god til Standard C++. Og der skulle ikke være nogle
problemer med at køre koden på AMD-CPU'er, så længe du holder dig fra de
mere dristige optimeringer. Derudover er Intels version 7 også blevet
ret god til at håndtere GCC extensions til C++ og C, så den rent faktisk
kan oversætte en Linux-kerne.

Kai mener jeg ikke at vi har kunnet finde noget om, da vi ledte. Men
sidst jeg hørte noget om den, var det en C++ til C oversætter. Så der
vil du så skulle have en C oversætter ved siden af.

> Har I erfaringer med det?? hvor ANSI kompilante er de??
Der kan jeg kun udtale mig om Intels og GCC. De er begge rigtigt gode.

> Fås trial eller akademiske licenser, eller billige private licenser?
Jeg tror ikke at der er så meget af det. Måske kan du få Intels til
billigere penge... Men hvorfor i det hele taget bruge andet end GCC? Den
kan så vidt jeg ved oversætte til alle de platforme du nævner, og så har
du den yderligere fordel at du kun behøver at tilpasse koden til et
værktøj.