andre compilere end g++ ???

Hi - jeg er ved at portere et fortran/c++ program til forskellige UNIX
systemer, deriblandt sun solaris, dec alpha og aix.

Compilerene er ret så forskellige, og det er enormt tidskrævende at
"afluse" koden på mange skiftende platforme, så jeg tænkte på at "afluse"
alt hvad jeg kan på linux ved at have flere forskellige compilere
installeret.

Jeg har allerede g++ 2.95 og g++ 3.2, men jeg kunne godt tænke mig et par
stykker fra en anden kant.

Så jeg vil gerne spørge om andre compilere på linux, og jeres erfaring med
dem.

Jeg tænkte på - bare for at nænve i rap - kylix, portland, intel (jeg har
en AMD processor -er det et problem??), kai - har jeg glemt nogle?

Har I erfaringer med det?? hvor ANSI kompilante er de?? Fås trial eller
akademiske licenser, eller billige private licenser? Hvor bøvlet er de at
installere på en debian box ??

Alle hints modtages med kyshånd!!

Mange hilsen, Marc