ncurses og default forground/background

hejsa

så er jeg kommet igang med mit CUI i ncurses, men jeg har ikke rigtigt
kunne finde noget om hvordan man sætter en generel forgrund og
baggrundsfarve for hele programmet

(jeg vil f.eks. gerne have hvid forgrund og blå baggrund de fleste
steder, pånær et enkelt vindue.

hvordan gør man det?

MVH
Kim Schulz