Re: [CPROG] linker problem med ld (gcc)

On Tue, 3 Sep 2002, Kasper Bonne wrote:

> Hvad mener du? Der er da ingen grund til at skrive mere... (eller hvad?)
> Så vidt jeg ved så bør ovenstående komandolinie lave en fil "a.out", som du
> da godt kan omdøbe til noget andet hvis du vil det.

Nej, der er ingen grund til det, men man kan f.eks. bruge

gcc -Wall -Wl,--verbose -o source source.c

eller noget i den stil, når man har problemer med linkning.

> Jeg inrømmer at jeg primært arbejder i windows, men "oversættelse" af
> programmer har jeg da prøvet et par gange i både windows og UNIX
>
> Det jeg mener med "kører på en win32-platform med en linux back-end" er en
> kompiler der kører under windows men generer kode til linux (UNIX).

Det hedder en krydsoversætter. Men, det gør det bare vanskeligere og der
er ikke nogen "nemme" oversættere, ala Visual C++.

> tjaa, jeg bliver ikke så meget klogere... men det er muligt du gør:

Lidt.

> $ gcc -v source.c
> Reading specs from
> /usr/unic/libexec/gcc/2.95.3/lib/gcc-lib/sparc-sun-solaris2.7/2.95.3/specs
> gcc version 2.95.3 20010315 (release)

Umiddelbart ser det ud til at du sidder på på en sparc-sun-solaris2.7 (og
altså ikke en Linux kasse. Dermed er gcc ikke "native" og det kan skam
sagtens give anledning til nogen problemer med at linke).

Den version af gcc du bruger burde automatisk finde ud af at inkludere
standard biblioteket under linux, men det her er jo solaris. Du kunne
prøve at oversætte med solaris egen cc

cc source.c

og se om det virker. Alternativt kan du måske finde ud af hvilke
biblioteker sådan noget som "ping" loader og specificere at gcc skal linke
dem ind når den linker.

> ld: Software Generation Utilities - Solaris Link Editors: 5.8-1.273

Det er _også_ interessant. Uden at kende vildt meget til det, ser det ud
til at gcc er oversat til at bruge Solaris egen linker. Dermed skal du nok
smide nogen flag efter den, som Solaris kender til, ala -lresolv. Desværre
har jeg ikke adgang til man siderne på en Solaris lige her.

Mads

The infamous Melissa virus, Explore.zip, VBS/Bubbleboy, X97M/Papa, ILOVEYOU
and MORELOVE viruses all used the Outlook address book to spread themselves.