Re: [CPROG] linker problem med ld (gcc)

On 03.09.2002 at 12:26:21, Kasper Bonne <sslug@sslug> wrote:

> [...]
> bind                                /tmp/cc7rN02x.o
> inet_addr                           /tmp/cc7rN02x.o
> listen                              /tmp/cc7rN02x.o
> connect                             /tmp/cc7rN02x.o
> ld: fatal: Symbol referencing errors. No output written to a.out
> collect2: ld returned 1 exit status
>
> Programmet compilerer uden problemer med der kommer en bunke linker
> fejl :(
>
> Jeg har forsøgt at finde et svar på Internettet, og det er
> tilsyneladende et
> kendt problem, men jeg har ikke root access til det system jeg

Vad jag förstår av detta, så verkar det som att fu nyttja
funktionalitet i en library som inte ingår som standard vid
kompileringen eller som saknas på ditt system. I detta fallet är det
libraryt som har med nätverksanrop att göra. Kommer tyvärr inte ihåg
vad det heter Eftersom man inte ser koden och includer så är det svårt
att säga något annat.

Men, om jag har rätt, så skall du lägga till följande:
-L {LIB_NAMN}
eller
-I {LIB_NAMN}

Står mer om det i GCC manualen (man gcc)

Jag hade i mitt fall i och för sig kört följande kommando:
gcc -o source source.c
Så får du en exekverbar fil som heter source. Det är det som -o flaggan
betyder.

Du bör inte behöva ändra i makefiles för att fixa detta så vida du inte
har skrivit en egen makefile för ditt eget projekt.

En annan anledning till att du får detta är att du inte har access till
korrekt library fil eftersom du inte är root. Har lite för mig att man
skall varra root för att få utföra ett gäng nätverksoperationer.

Rätta mig om jag har fel någon !

> Er der nogen der har nogele gode idéer? Evt. et alternativ til gcc
> (ld)? Det
> bedste ville være en compiler der kører på en win32-platform med en
> linux
> back-end. Findes det?

Du kan juu alltid installera CygWin i Windows.
Den ger dig tillgång till GCC fast i Microsoft miljö så att man kan
prova eller köra sina älskade *NIX baserade program så som SSH, BASH,
PERL mfl. Finns även en X-Server till Cygwin :-)

Sök efter den på google.

/Jocke!