Hvordan læser man shell variabler i C/C++

Jeg sidder og leger med C++ og vil gerne have mit program til at kunne
læse/forstå om en given shell variable er sat eller ikke sat, således at jeg
ved at køre programmet, uden at bruge parameter, kan give forskelligt output
eg. debug information i forskellige niveauer.

Er der en der har et link eller lige kan skrive en stump kode så jeg kan finde
ud af det ?

Vh
--
Bjarke Bruun - E-mail: sslug@sslug